Tailored Surgery of Pilonidal Sinus

Specialists for Pilonidal Surgery, Wound Treatment and Healing fo Pilonidal Cysts

Not all Pilonidal Cysts are the same ...

Successfull surgery needs a good plan. The first step is a meticulous examination with magnification not to omit any pits and ultrasound scan to have a threedimensional view of the fistula below the surface. Each individual case needs a fitting strategy. Our classification of pilonidal fistula explains what to do in different situations. 

No history of previous surgery: 

Pilonidal fistula type I a > Excision by radiofrequency

Schema Zeichnung einer Steißbeinfistel mit Haarwurzel Pilonidalsinus Typ I a

Type Ia: 

There are less than four "pits"  and the fistula track takes a short distance < 2 cm. A type Ia fistula can be removed with one single opening of < 5 mm in diameter. The operation is easily performed with high precision and preservation of healthy tissue by radiofrequency scalpel. Controls of the wound and meticulous shaving of the area surrounding the wound is necessary until the scar has gained enough stability.

 

Small pilonidal fistula, the "pits" can be clearly seen. Pilonidal cyst type I a

Pilonidal fistula type I b  > Tubular fistulectomy

Uncomplicated, long pilonidal fistula tract Pilonidal sinus type I b

Typ Ib: 

There are less than four "pits"  and the fistula tract is longer than 2 cm. In this case it can be removed completely by an access opening at each end of the fistula.  This procedure we call tubular fistulectomy.  It combines the advantages of small incisions and a complete removal of the fistula. The  primary healing rate is better than in conventional pit picking and exceeds 90%.

Pilonidal fistula type IIa  > Pit Picking &Tubular fistulectomy, Laser ablation of the fistula tract

Typ IIa: 

The examination revealed more than four "pits"  and the fistula track exceeds 2 cm in length.  Primary treatment option is for fistulectomy and picking of all pits with diameters of 2 - 5 mm. If this is not feasible without "collateral damage", an alternative is pit picking and coagulation of the fistula track by LASER energy (FiLaC). 

Pilonidal sinus with multiple "pits" (the little holes in the midline) Pilonidal cyst type IIa with multiple "pits" and left lateral external opening

... to be continued

Dr. Hofer Facharzt für Chirurgie, Viszeralchirurgie, Proktologie und Spezialist für Steißbeinfisteln in München Dr. Bernhard Hofer* und Klaus Bärtl, Fachärzte für Viszeralchirurgie und Proktologie*

2044 Patienten

mit Steißbeinfistel haben die Behandlung in unserer Praxis gewählt (Stand 11.04.17).

European Pilonidal Center

Zentrum zur Behandlung der Steißbeinfistel

in der Proktologischen Praxis München

Dr. B. Hofer und K. Bärtl

Brienner Str. 13

80333 München

089-292679

doc@darmsprechstunde.de

Allgemeine Chirurgen
in München auf jameda

Warum ein "Zentrum" zur Behandlung der Steißbeinfistel?

In Deutschland werden im Jahr etwa 20.000 Patienten an einer Steißbeinfistel operiert.

Die herkömmliche Therapie der Steißbeinfistel ("Metzger-Methode") führt nicht selten zu einem Monate bis Jahre langen Krankenstand.

Die meisten Patienten sind im jungen Erwachsenenalter, so daß Schule, Ausbildung, Studium und Start ins Berufsleben leiden können. Auch (Leistungs-) Sportler können und wollen sich eine Trainingspause nicht leisten.

Seit 2001 haben wir uns als einer der wenigen Ärzte in Europa auf die Behandlung des Sinus pilonidalis spezialisiert und in über 1200 Operationen seit Gründung der Praxis in München 2013 die Technik des Pit Picking weiterentwickelt. Nach Pit Picking, Laser-OP (FiLaC) und minimal tubulärer Exzision (Fistulektomie) wird Arbeits- und Sportfähigkeit wenige Tage nach einer Operation erreicht. Die Rate primärer Heilung liegt über 90 %.

Die OP des Pilonidalsinus ist schmerzfrei in örtlicher Betäubung möglich.

Die Nachbehandlung nach Pit Picking - OP ist einfach, Duschen, Baden und Schwimmen sind ohne Einschränkung möglich ab dem zweiten Tag nach der OP.

Dr. Hofer Spezialist für Steißbeinfisteln in München Dr. Hofer, Facharzt für Viszeralchirurgie und Proktologie
Klaus Bärtl Facharzt für Viszeralchirurgie und Spezialist für Steißbeinfisteln in München Klaus Bärtl, Facharzt für Viszeralchirurgie
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